Bouwverslag.

augustus 2019

 

Na een welverdiende vakantie van ons allen, een kleine update van de werkzaamheden. De meeste segmenten staan zowel van binnen als buiten in de grondverf. Voor het schaduwstation is het tracé gelegd en geëgaliseerd en voorzien van kurk. De eerste rails zijn als test gelegd, er zal immers gekeken moeten worden of dat wat op papier is verzonnen in de praktijk haalbaar is (zie ook fotoalbum).

Eind augustus is er ook een begin gemaakt met de opbouw van de 19" rekken waar de besturing van deze modelbaan, in wordt ondergebracht. In totaal zullen er 7 rekken nodig zijn hierin worden de centrale, de 3 boosters, de 12 Vdc en 5 Vdc voedingen en het camera systeem ondergebracht.

 

 

maart 2019

 

Nog steeds bezig met de ruwbouw van de tracés op de verschillende segmenten, onze aandacht gaat vooral uit naar de overgangen van het schaduwstation. In de onderliggende laag zal bij het koppelen van de segmenten geen mogelijkheid zijn om onregelmatigheden te verhelpen.  Ook is er een nieuwe ontwerp tekening gemaakt die de oude Excel tekening vervangt. Deze tekening is op schaal en geeft ook een duidelijke beeld van het geheel.

Weer enkele donderdagavonden bezig geweest, voortschrijdend inzicht en verbeterpunten zorgden ervoor dat we (te) langzaam voorwaarts komen.

Wel krijgen we de segment overgangen steeds strakker en vlakker, met name in de eerste 2 segmenten liet die nog wel iets te wensen over. De segmenten 4 t/m 10 staan nu in de grondverf en hier kan een begin worden gemaakt met het aanbrengen van kurk.

 

december 2018

De binnenzijden van segment 07, 08 en 09 zijn voorzien van een eerste laag grondverf. Deze 3 segmenten zijn nu gereed voor de aanleg van de rails. Hoe we de rails uiteindelijk neerleggen zal in de praktijk nog kunnen veranderen, dit is mede afhankelijk van de ruimte en of bochten niet te scherp worden.

Het proef uitleggen van de eerste rails in het schaduwstation was een succes alles paste en er was nog ruimte over om te schuiven.

 

 

 

november 2018

In de laatste maanden, sinds de vorige update, is er eigenlijk wel veel gebeurd. De meeste segmenten hebben een bodem voor het schaduwstation gekregen en met name segment 8 en 9 zijn grote vorderingen gemaakt. het tracé voor de lussen en de lokaal baan zijn hierin aangebracht, zie ook de foto's.

 

Het laatste segment wordt een soort kijkdoos dit zorgt weer voor andere uitdagingen. In deze bijna geheel gesloten box liggen diversen grote bogen en doorgangen op verschillende niveau's naar segment 8.

 

In de maand november zijn we aan de afwerking van de ruwe segmenten begonnen, binnenzijde in de grondverf, geluiddempende maatregelen en er zijn al diverse stukken voorzien van kurk. De komende maand zullen we gebruiken om segment 6 en 7 in de grondverf te krijgen en te voorzien van kurk. vanaf segment 7 zullen we beginnen met het leggen van de rails en de wisselstraat van het schaduwstation.

  

8 mei 2018

In de afgelopen weken, maanden is er hard gewerkt om van de ruwe segmenten iets te maken. De eerste segmenten zijn zover klaar dat de binnenzijde in de grondverf gezet kunnen worden. De ondergronden voor de sporen zijn aangebracht en het landschap heeft op de segment overgangen zijn eerste vorm gekregen. (zie ook de foto's in het bouwverslag)

 

6 januari 2018

De feestdagen achter de rug, afgelopen weken weinig vorderingen gemaakt omdat we eerst de gemaakte segmenten in een opstelling neer wilden zetten alvorens verder te gaan. Vandaag een keer op een middag bij elkaar gekomen om het geheel buiten te kunnen opstellen. Tien van de elf segmenten zijn nu af., althans de ruw bouw. De segmenten zijn voorzien van stelvoeten en de gaten voor de koppel-bouten zijn geboord en voorzien van inslagmoeren. Het geheel kon opgesteld worden, zie de foto's. De uiteindelijke lengte van de baan is 855 cm geworden.

 

16 november 2017

Alweer een avondje segmenten bouwen het segment 08 is gereed. Segment 09 heeft een iets afwijkend ontwerp en daardoor duurt de bouw iets langer. We gaan hier volgende week mee verder. 

 

9 november 2017

Weer een avondje segmenten bouwen de segmenten 01 en 07 zijn gereed. Hiermee komt het totaal op 8 segmenten nog 3 te gaan. 

 

 

2 november 2017

Een productieve avond, 3 segmenten toe kunnen voegen aan de bestaande 3.

 

 

30 september 2017

Start bouw van de segmenten, de baan zal uiteindelijk uit 11 segmenten bestaan. De segmenten hebben een afmeting van 1220 x 610 mm.

 

 

 

 

 

19 september 2017

Presentatie van het definitieve baanplan 

 

12 september 2017

Eerste overleg en tevens presentatie van het baanplan in de toekomstige clubruimte te Lochem.

 

 

21 augustus 2017

In de week van 21 augustus is er een eerste segment gebouwd, met als doel om deze aan alle leden te laten zien. Het ontwerp van de segmenten wijkt sterk af van de traditionele bouwwijze voor modulebanen.